Saturday 14 April 2012

[AKU DAN DIA] cerpu (cerita merapu) PART 4

Assalamualaikum . .
( ke bla kang sikit ) 
sapa tgok lawak ke der taw la ayat neh . .  
oraite2  .   na tgok p tgok kt youtube oke . .  
Mlam neh aq na bwt entry sambungan cerita meqapu aq tu . .  
Tanpa melangahkan masa . .  Take a look . .  
Tapi part neh mcm bosan ckiet la sbb dy ad flashback . .  haha
(suka hati I larr . .  Cerita I oke . .  Hahaha) 
Tapi kali neh kena ada erti kesabaran ckiet . .  
Sebab entry dy sedikit panjang dri yg before neh . .  

*************
TANGAN Maisarah ligat menari-nari di atas keyboard komputer riba berjenama Lenovo itu . “ Shit , dateline hari ni . Kenapa la aku tak perasan . Tulah suka buat kerja last minute . Padan muka kau Mai . Masaklah kau kena berleter dengan Puan Ariana nanti . Go Mi go !’ Maisarah  bermain kata dalam hati sambil tangannya tekun menaip artikel untuk dimuatkan dalam majalah ‘V’ keluaran bulan depan . Sedang dia khusyuk bekerja interkom di atas mejanya berbunyi . Dia menekan punat interkom . Suara Puan Ariana jelas kedengaran memberi arahan kepadanya .

“ Maisarah . Nanti lepas awak siapkan artikel untuk keluaran depan awak hantar atas meja saya A.S.A.P . Awak tahu kan hari ni dateline .”

“ Yes , puan . Saya akan siapkan secepat mungkin . Cuma beberapa perenggan lagi sahaja . Dalam setengah jam lagi siaplah . Lepas tu saya akan bagi dekat puan ya .”

“ Baiklah . Keep working .”

Selepas setengah jam . ‘ Yeah . siap pun kerja aku . Malaysia boleh , Mai pun boleh .’ Selesai mencetak artikel itu dan menyimpannya dalam pendrive dia bergegas berlalu ke bilik Puan Ariana . Pintu diketuk dan setelah mendengar arahan masuk dari orang yang berada di dalam dia mengatur langkah masuk .

“ Maisarah , sekejap . Duduk dulu . Ada benda saya nak cakap .”

“ Baik , puan .” ‘Alamak , apa pulak dia nak nak ni . Habis lah aku . Sabarlah Mai . Kau tu pekerja . Dia bos .’ gumam Maisarah dalam hati .

“ Encik Affendy suruh saya bagi envelope ni kat awak . Awak ambil ni , baca lepas tu pergi jumpa Encik Affendy . Kalau boleh segeralah .” Puan Ariana menyerah satu sampul surat yang masih belum berusik kepada Maisarah .

Muka Maisarah berubah cuak . ‘ Hisy . Surat letak jawatan ke ? Tapi kenapa pulak nak letak jawatan ? Selama ini aku mana pernah buat hal pun . Baru hari ni hantar artikel lambat . Alamak . Kalau kena berhenti kerja macam mana . Habis la aku . Takkan aku nak suruh abah dengan mama sara aku pulak . Aduhai . Panjangnya kau fikir Maisarah .’

Dicapainya surat tersebut . “ Kalau tak ada apa-apa saya minta diri dulu .” Kakinya terasa berat ingin melangkah . ‘ Hai la hati . Kenapa la kau cepat sangat menggelabah ? Cuba la cool kejap . Surat tu aku tak baca lagi .’

Dengan berhati-hati dia mengoyak hujung sampul surat tersebut . Perlahan-lahan dia membaca isi kandungan surat yang diterimanya . Bibirnya menguntum senyum manis . Hatinya berbunga riang . Tapi , dia bagai kurang percaya dengan apa yang dibacanya . Lantas dia mengulang pembacaannya . Kali kedua terasa bagai ingin melompat-lompat tapi sedar dirinya masih berada di pejabat dia membatalkan hasratnya itu .

‘ Alhamdulillah . Dapat jugak aku jawatan ketua editor ni . Terima kasih Puan Ariana , Terima kasih encik Affendy .Tapi , siapa yang ganti tempat aku pulak ? Oh ya tak ya . Tadi Puan Ariana kata kena jumpa Encik Affendy .’

Kakinya melangkah bersemangat menuju ke bilik Encik Affendy di tingkat 3 bangunan itu . Dia duduk di tingkat 2 . Dia juga jarang bertemu dengan majikannya itu . Hanya beberapa kali . Maisarah mengucap syukur dalam hati . Setibanya di hadapan pintu bilik Encik Affendy , diketuknya pintu itu . Setelah mendapat arahan dari dalam dia melangkah masuk .

Dia dijemput duduk . Saat itu dia terpandang akan seraut wajah . ‘ Macam nak kenal je mamat sebelah ni . Dia membetulkan duduknya supaya lebih selesa sambil matanya memandang-mandang wajah pemuda di sebelahnya .

“ Tahniah , Maisarah . Awak dinaikkan pangkat sebagai ketua editor menggantikan tempat Puan Ariana yang akan bersara dua minggu lagi . Dan ini , kenalkan penolong awak , Encik Muhammad Zarif .”

Zarif menghulurkan salam perkenalan kepada Maisarah . Namun , riak mukanya sedikit berubah . “ Eh , engkau Mai . Tak sangka ya . Sekarang kau pulak yang jadi bos aku . Encik Affendy , saya dah memang kenal dengan Cik Maisarah ni . Dulu masa sekolah menengah saya selalu usik dia .”

Muka Maisarah terasa panas . ‘ Alamak , macam mana boleh kerja sekali dengan dia pulak . Malunya aku . Zarif . Zarif . Memang kau bersungguh ya dengan kata-kata kau . Aduhai hati . Sabar je la .’gumam Maisarah dalam hati . Kenangan masa zaman sekolah menengah dulu terlintas di fikiran .

“MAI . Alah kau ni . Jangan la jual mahal . Berhenti la kejap . Aku ada benda nak cakap dengan kau ni . “

“ Alah Zarif . Cakap je la sambil berjalan . Aku tak ada masa nak layan budak nakal macam kau . Aku report kat mama aku karang baru tau .” Maisarah melajukan langkah .

“ Kau jangan la jalan cepat sangat . Kau jangan la report kat mak kau tu . Aku tau la mak kau cikgu disiplin . Aku ada benda mustahak nak cakap ni . Please berhenti .” rayu Zarif lagi . Perbezaan umur mereka yang lebih setahun itu tidak membataskan mereka beraku berengkau antara satu sama lain .

Maisarah menghentikan langkahnya di hadapan taman sains . Dia duduk di bangku yang disediakan di situ . Tiada orang lain . Hanya dia dengan Zarif .

“ Hah . cakaplah cepat . Aku tak banyak masa ni . Aku sibuk .”

Tersengih-sengih Zarif . “ Kau cantik . Kau lawa . Kau cun . Boleh tak aku nak jadi boyfriend kau ? Aku tau kau memang single kan ? Aku tak nak kehilangan kau . Aku tak rela tengok kau dengan orang lain .”

“ Kau ni memang berterus-terang kan ? Okey la . Aku pun berterus terang dengan kau . Aku tak nak . Aku tak minat . Aku tak ingin . Aku tak suka perangai kau yang suka menyakat aku tak kira tempat . Kalau aku dengan orang lain pun bukan masalah kau . Lagipun bukannya aku tak kenal dengan kau . Playboy 'terhebat' kt sekolah ni .”

Zarif menghulurkan tangannya kepada Maisarah . “ Please . Aku betul gila kat kau Mai . Serius . Kalau kau tak nak couple dengan aku pun tak apa la . Sambutlah tangan aku ni . Lenguh aku hulur kat kau .” Dalam hati dia sedikit terasa dengan Maisarah . ‘ Mentah-mentah kau tolak aku Mai . Sampai hati kau Mai .’

“ Jangankan nak pegang tangan kau yang kasar tu . Tengok muka kau pun aku dah hilang selera makan aku seminggu tau . Wake up la Zarif . Stop your daydream . Kita tak mungkin bersama . Titik . Okey . Aku nak balik kelas dulu .” Maisarah bingkas bangun ingin berlalu ke kelasnya . Tanpa mempedulikan lagi kata-kata Zarif .

“ Aku akan tunggu kau sampai bila-bila . Selagi kau bukan milik siapa-siapa , aku akan cari kau . Aku serius .” Ucap Zarif perlahan . Namun perlahan suara Zarif itu menampar telinga Maisarah .

“ Whatever .” Lantas Maisarah berlari ke kelasnya . Beberapa minggu selepas itu Maisarah telah bertukar sekolah kerana Puan Maria ditugaskan di sebuah sekolah di Pulau Pinang . Mereka sekeluarga berpindah ke Pulau Pinang dan menetap di sana .  Mia Amira dan Mia Azlina berasa gembira kerana berada dekat keluarga semula . Ketika itu mereka berdua belajar di Universiti Sains Malaysia . Berbeza dengan Maisarah . Selepas keputusan SPM diumumkan dia ditawarkan belajar di Universiti Teknologi Mara Shah Alam . Sejak hari itu , dia tidak pernah lagi menemui Zarif . Dalam hati dia berdoa supaya dia tidak akan lagi bertemu dengan jejaka yang tinggi lampai berkulit hitam manis itu .

Namun , sudah suratan takdir . Sekali lagi dia bertemu dengan Zarif . Sekali lagi kenangan lalu mengusik jiwa . Dia berasa malu dengan Zarif . Namun digagahkan juga dirinya untuk menerima Zarif sebagai akan sekerjanya .

“ DAH sampai mana dah Mai ? Ada sampai London ? Melbourne ke ?” tanya Zarif kepada Maisarah . Sinis sekali nadanya .

“ Tak la . Cuma teringat zaman kanak-kanak kita dulu .” Maisarah menjawab malas .

“ Zaman kenakalan aku ? Kan aku dah cakap . Aku akan cari kau . See , now I’ve found you . Aku betul-betul maksudkan kata-kata aku . Lepas ni hari-hari la kau tengok muka aku yang handsome ni .”

“ Kau ni . Perangai tak berubah . Still macam dulu . Dah la . Jom aku kenalkan kau dengan staf-staf kat sini .”

Maisarah memperkenalkan semua kakitangan bahagian penghasilan majalah . Kemudian dia membawa Zarif berjumpa Puan Ariana . Setelah itu , mereka berlalu ke bilik Maisarah . Zarif melabuhkan punggung atas sofa di sudut bilik Maisarah .

“ Hari ni aku just introduce dulu macam mana cara kitorang kat sini kerja . Kau hanya tengok dan belajar . Kalau tak faham kau boleh tanya aku atau Puan Ariana di bilik sebelah . Please be profesional during working .” Sengaja Maisarah menekankan perkataan ‘profesional’ supaya Zarif tidak mengambil ringan tentangnya .

“ Orait bos .”  

***************
Hoho . .  
Ekceli x lah panjang sgt pun . . . 
Saja jea  . .  
Oraite . ..  tgu sambungan ceta neh mgu depan oke . .  
(mcm drama bersiri la plak) 
wasalam . . .