Thursday 20 December 2012

[AKU DAN DIA] cerpu (Cerita Merapu) PART 19

Assalamualaikum 
 Salam sejahtera . . 

Wahai blog aku yang cantik . .  ekeke . . 
Alahai . .  Lama gilos x hapdett . . 
Sebelum tu jum la baca part 18 kat SINI ! SINI ! SINI! 
weee . .  pastu meh sambung kat sini . . .

************
KEHADIRAN Hamimah sebagai penghuni baru di rumah itu menceriakan lagi suasana rumah itu. Ramai kenalan-kenalan dan sanak saudara yang datang mahu meraikan bakal raja sehari yang sama cantik sama padan itu. Akhirnya berkahwin juga Alif Farhan dengan Hamimah. Seisi keluarga menerima kehadiran Hamimah ke dalam keluarga itu dengan tangan yang terbuka. Pastilah Maisarah yang paling gembira. Sudah lama dia menantikan detik ini. Detik penyatuan hati abangnya dengan si gadis yang memegang kunci hati abangnya.

            Junaidi segera melangkah kaki ke arah pintu masuk. Mahu mencari Alif Farhan. Mustahil dia tidak menghadiri kenduri teman baiknya sendiri. Sedang matanya meliar mencari kelibat Alif Farhan yang barangkali sudah lama menunggunya di situ, dia terlanggar seorang gadis yang sedang membawa jag air. Tidak semena-mena Junaidi disiram dengan air sirap. Basah baju melayu merah hati yang dipakainya.

            “Alamak. Maafkan saya. Saya tak nampak awak tadi,” dengan rasa bersalah gadis itu meminta maaf kepada Junaidi. Junaidi terpana melihat seraut wajah yang ayu berselendang putih bercorak bunga-bunga kecil merah. Lama Junaidi memerhati segenap wajah itu. Serasa dia pernah melihatnya beberapa kali sebelum ke sini.

            Dengan tindakan refleks gadis itu serta merta mencapai tuala kecil yang tersangkut di kerusi berdekatan lantas cuba mengeringkan baju Junaidi yang sudah lencun dengan air sirap. Junaidi hanya membiarkan perbuatan gadis itu.

            ‘Bukankah dia gadis yang aku jumpa masa kat pejabat Hanif hari tu. Maknanya instict aku memang betullah. Fuh! Kuat jugak naluri aku. Makin selalu aku jumpa si dia ni, makin cantik aku tengok dia. Ada iras-iras Alif sikit. Tapi, nama dia apa? Takkan nak tanya kot? Eii, malulah. Cantiknya dia. Muka dia time gelabah lagi cute. Aku . . .’

            Alif Farhan yang baru muncul dari dapur terkejut melihat Junaidi dalam keadaan basah lencun. “Eddy, Mai kenapa ni? Apasal kau basah ni Eddy?”

            Terhenti perbuatan si gadis. Junaidi tersentak lalu menarik muka tidak puas hatinya. “Ada orang tu bawa air tak tengok orang. Aku yang handsome ni pun dia tak nampak.”

            ‘Ya ampun. Mamat ni perasan pulak.’ Gumam Maisarah dalam hati. “Hei. Orang dah minta maaf lah.” Maisarah melemparkan jelingan tajam kepada Junaidi seraya tuala yang dipegangnya untuk mengelap tumpahan air di baju Junaidi. “Nah! Ambil kain tuala ni, lap sendiri. Buang masa saja melayan mamat perasan segak macam awak ni. Saya nak pergi layan kawan-kawan saya lagi bagus.”

            “Hei, cik adik minah senget. Lain kali jalan tu pakai mata sama. Tengok kiri kanan depan belakang. Jangan main redah saja. Menyusahkan orang betul. Dah la tak ada baju ganti. Sengal betul.” Junaidi melontarkan kata-kata tidak puas hatinya. Merah padam muka Maisarah menahan geram. Rasa mahu dipotong halus mulut Junaidi yang tiada insurans itu. Biar tidak boleh bercakap terus, boleh cakap pun tahu nak menyakitkan hati orang. Tanpa membuang masa, Maisarah terus ke dapur semula mengisi jag air yang telah kosong isinya kerana tertumpah tadi.

            Mata Junaidi tidak lepas memandang Maisarah. Alif Farhan yang melihat dapat merasakan yang sebenarnya Junaidi ada meminati adiknya. Tapi, tunggulah, bukti belum kuat. “Eddy, jomlah naik bilik aku. Aku ada sepasang baju lagi warna yang semacam dengan baju kau ni. Bolehlah kau tukar. Nasib baik saiz kau sama dengan saiz aku. Tak adalah susah payah nak cari baju ganti.”

            “Fuh, nasib baik kau ada. Kalau tak, baju basah ni la teman aku kat sini. Kau lain kali tunggulah aku kat luar. Takde lah susah aku nak cari kau.”

            “Hah. Sudah. Sudah. Kalau kau nak berleter kau duduk sini sorang-sorang. Aku nak naik bersiap ni. Hamimah tengah tunggu kat atas tu.” ujar Alif Farhan sambil melangkah ke arah tangga. Dia mahu lekas bersiap. Junaidi tanpa menunggu sesaat pun sudah pun berada di belakang Alif Farhan, membontoti langkah temannya naik ke atas. Baju yang basah harus segera ditukar.

ALIF Farhan melangkah penuh gaya bersama Hamimah yang cantik berpakaian baju kurung moden berwarna merah hati dan bertudung putih mutiara dihiasi kain lace merah hati yang berjurai ke belakang. Tema di rumah Alif hari ini ialah merah hati dan putih. Alif Farhan kelihatan begitu segak dengan baju melayu rona merah hati dan putih yang lengkap bersampin songket putih bercorak merah hati dan hitam.

            Ramai tetamu teruja melihat pasangan raja sehari yang kelihatan sama cantik sama padan bagai pinang dibelah dua. Junaidi yang menjadi pengapit Alif Farhan turut merasa teruja melihat rakannya bergaya raja sehari pada majlis penuh bermakna hari ini. Junaidi turut bergaya dengan baju melayu teluk belanga berwarna putih susu.

            Mata Junaidi terpandang akan seorang gadis. Siapa lagi kalau bukan Maisarah. Sedar kini dia turut menjadi perhatian tetamu yang hadir, dia mengikhlaskan diri untuk senyum. Raut Maisarah yang lembut seringkali membawa Junaidi singgah ke dunia khayalan ciptaannya sendiri. Hilang wajah bekas tunangannya, Zafirah yang kini mungkin sudah sah bergelar isteri kepada Asyraf. Dalam hati dia berazam mahu memiliki Maisarah. Ah, tapi itu tidak mungkin akan terjadi kerana Maisarah mungkin sudah mempunyai pilihan hatinya sendiri. Paling tidak, mungkin ada sudah merisik-risik. Tapi, kalau belum berpunya itu satu peluang yang tidak akan dilepaskannya. “Ini kena minta bantuan ‘wonderpets’ tolong adjustkan kat aku,” tanpa sedar ayat itu terkeluar dari mulut Junaidi. Mujur perlahan sahaja bunyinya tidak didengari oleh sesiapa di situ dek muzik yang dimainkan DJ yang sangat kuat. Junaidi kembali menyuapkan nasi ke mulutnya. 

************
Hurmm . . 
Macam makin boring kan jalan cerita neh kan . . .
Neh percubaan pertama menukilankan cerita bersiri macam neh . . .
Nak test bakat ja . .  Haha . .
Kalau ada kelemahan sikit2 tu maaf lah yee . . 
Saya budak baru belajar ^^ 
Kalau salah tolong tunjukkan kepada saya jalannya . . . 

Semoga jumpa lagi di entri laen, Daa . .