Tuesday 5 February 2013

[AKU DAN DIA] cerpu (Cerita Merapu) PART21

Assalamualaikum 
dan salam sejahtera buat para blogwalker yang x jemu2 baca karya contengan aku neh . . .
Rasanya dah terlambat kot aku nak ucapkan HAPPY NEW YEAR . . 
Yalahh . .  Hari neh saja dah hari keenam dalam bulan 2 . . . 
Wait ! Hari keenam bulan 2? 
Means lagi 7 hari aku nak hidup dalam umur 18 tahun . . .
Lepas neh 19, lepas tu 20 . . . 
Wahh! cepatnya masa berlalu . . .
Okeng okeng .. . Jum sambung cerita merapu . . .
>semput kalah siput<
Before tuu, sapa x baca lagi Part 20 Jum KE SINI !!

*************
PULAU Pinang sentiasa sesak jalan rayanya. Tidak kiralah hari minggu mahupun hari bekerja. Begitulah sesaknya. Dengan penuh sabar Junaidi memandu Honda Acoord merah hatinya. Ketika itulah nada mesej telefon bimbit Junaidi berbunyi. Dicapainya telefon tersebut dan segera membaca. Mesej dari Alif Farhan.

              Eddy, ko dtg rmh aku je k. Mimah x sdp bdn plk. Aku tgu ko dgn Hanif.

            Tanpa membalas mesej Alif Farhan, Junaidi segera menukar lorong, menuju ke rumah Alif Farhan. Mujur jalan ke rumah Alif Farhan kurang sesak.

“KAU biar betul Eddy. Takkan kau nak pasrah je? Mana Junaidi yang aku kenal dulu? Junaidi yang sentiasa ada jalan settlekan problem. Junaidi yang tak cepat mengalah, Junaidi yang pantang dicabar? Mana Junaidi yang tu?” Riak wajah Alif Farhan nyata terkejut yang amat sangat setelah mengetahui masalah yang bersarang di kepala rakan baiknya itu.

            Hanif hanya diam sedari tadi. Dia juga tiada idea untuk menyelesaikan masalah ini. Junaidi kelihatan kusut. Kepalanya terasa pusing memikirkan setiap patah perkataan yang keluar dari mulut ibunya.

            “Apa kata kau upah mana-mana perempuan menjadi isteri kau? Mungkin cara tu boleh selesaikan masalah kau?” tiba-tiba Hanif bersuara.

            “Kau gila Hanif? Kau ingat aku ni desperate nak kahwin ke? Lagipun ada ke perempuan nak buat kerja macam tu?” Junaidi menyangkal.

            “Habis tu. Kau nak buat apa?”

            “Entahlah, aku pun tak tahu nak buat apa. Alif, macam mana ni?”  

            Hamimah masuk ke ruang tamu menatang sedulang air minuman. Kemudian dia duduk di sebelah suaminya. “Eddy, kenapa kau tak cakap je yang kau dah ada pilihan hati?” ujar Alif.

“Kalau cakap macam tu pun belum tentu selesai masalah aku ni. Perempuan mana aku nak cari untuk jadi ‘pilihan hati’ aku tu? Mesti ibu aku akan siasat perkara ni. Paling kurang pun dia suruh aku bawa balik calon tu dekat dia. Kalau dia dapat tahu yang aku ni menipu dia confirm kena penggal kepala aku ni.” Junaidi membuat aksi kepalanya dipenggal. Fuh, ngeri sungguh bunyinya.

Hamimah mula menyampuk, “Kau cakap je la yang ‘orang tu’ outstation kat mana-mana. Luar negara ke. Janji kita ada tempoh untuk cari gerangan ‘orang tu’. Boleh tak macam tu?”

Junaidi berfikir sejenak. “Kalau ibu kau tanya berapa lama dia pergi, kau sebat la dua tiga minggu. So, dalam masa tu, kita semua akan cuba calon untuk kau.” Hanif pula menambah idea.

“Boleh ke macam tu? Aku ragu-ragu la.” Junaidi berfikir lagi. Serabut kepalanya. Terasa urat-urat saraf dalam otaknya sudah bersimpul-simpul.

Alif Farhan menyisip sedikit air yang dihidangkan. “Tak cuba tak tahu Eddy. Mana tahu kot-kot lah ibu kau tu lembut hati.”

“Tapi kan, tak derhaka ke tipu ibu sendiri?” ujar Hanif tiba-tiba.

“Kau ni Hanif. Tu namanya bohong sunat. Kau nak ke kawan kita merana sebab kena ikut cakap ibu dia yang dah terlebih teruja nak tengok dia jabat tangan dengan tok kadi?” Alif Farhan cuba mempertahankan.

“Ok. Kalau macam tu, kau, kau, dan bini kau. Korang semua wajib ikut aku balik jumpa ibu aku. Sekurang-kurangnya, kalau korang ada, tak de lah cuak sangat aku. Bak kata orang putih, ‘backup plan’. Boleh tak? Aku tak terima jawapan tak boleh.” kata Junaidi sambil jari telunjuknya terarah kepada tiga orang insan yang menjadi tulang belakangnya ketika ini.

“Aku no hal. Kalau aku cakap tak nak pun mesti kau paksa aku ikut jugak kan?”

“Aku pun ok ja kalau Hamimah cakap dia ok. Sayang ok tak?” Alif Farhan bertanya kepada isterinya.

“Mimah ok ja bang. Mimah ikut abang ja.”

“Kalau semua dah setuju, 20 peratus dah hampir selesai. Thanks a lot kawan-kawan. Kalau tanpa idea korang, aku dah boleh tempah satu tempat dekat klinik abah kau tu. Free pun free. Tak ada charge tersembunyi. Layanan pun first-class."  Semua ketawa mendengar ayat terakhir dari Junaidi itu. 

*************
Oraite . .  Settle bab 20 . . . 
Now aku nak p update lagi . . . 
Teruskan baca karya merapu aku neh okeng . . . 
Tata . .