Tuesday 5 February 2013

[AKU DAN DIA] cerpu (Cerita Merapu) PART22

Assalamualaikum . . . 
dan salam sejahtera . .  
Selamat tengah hari BUMI . . . dan makhluk2 ciptaan-NYA . . . 
Entry neh merupakan entry kedua aku untuk hari neh . . .
Ketinggalan gilos kan aku . . . 
xpa lahh . ..  AAK (ada aku kesah) . . .
Janji aku SUKA UPDATE BLOG BILA LINE LAJU . .  
Oraite . . . Jom, kita baca sambungan cerita Junaidi n Maisarah . . . 

*************
MAISARAH mula tak senang duduk. Nampaknya, dia tiada jalan lain lagi kali ini. Dia terpaksa mengikut cakap abah dan mamanya. Sejenak, dia teringat kata-kata abah dan mamanya tadi.

            “Mai, kami berdua ni umur dah tak panjang. Kalau boleh, nak jugak tengok Mai ada ‘kawan’ macam adik beradik Mai yang lain.” Puan Munirah memulakan kata.

            “At least bila mama dengan abah dah pejam mata kami puas hati sebab ada orang yang boleh jagakan Mai.” Encik Radhiff menambah kata isterinya. Lebih kepada menyokong.

            Maisarah yang sedang minum air ketika itu serta merta tersedak. “Mama, abah. Mai kan baru saja mula kerja. Baru dapat naik pangkat. I have to concentrate to my new project. Kontrak pun tak tandatangan lagi. Nanti bila dah kahwin banyaklah komitmen Mai ma, abah.”

            “Mai, dengar sini abah cakap. Jodoh tu di tangan Tuhan. Mungkin jodoh Mai dah nak sampai. That’s why terdetik dekat hati mama dengan abah nak bincang dengan Mai pasal benda ni. Perkara nikah kahwin tak boleh buat main.”

            Puan Munirah hanya mengangguk mengiakan kata-kata suaminya. Maisarah ligat mencari idea untuk mengelakkan diri. “Tapi ma, abah. I’m not ready yet. Please ma, abah. Biar Mai settlekan kerja-kerja Mai dulu then baru fikir pasal kahwin. Lagipun, Mai tak jumpa lagi calon suami ideal bergaya macam abang Mai sorang tu.” Maisarah cuba menceriakan suasana.

            “Mai, pasal calon Mai jangan risau. I think I can handle that one. Mama nak kenalkan Mai dengan anak kawan mama masa sekolah menengah dulu. Dia pun kawan abang Alif. Pada pandangan mama dengan abah, he’s quite perfect for you.”

            ‘Kawan abang Alif? Yang mana ni? Aku pernah jumpa ke? Ataupun aku pernah terserempak ke?’ Maisarah bermonolog dalam hati.

            Habis sebakul kata-kata pujian dilontarkan kepada si dia yang bakal menjadi calon bakal suami anak bongsunya itu. “Abah confirm 100 peratus. You gonna like him very much.”

            ‘Alamak, macam mana ni? Mama dengan abah bersungguh nak aku kahwin dengan calon pilihan diorang. I’m so dead. Apa aku nak buat? Arghh! Menyesal aku guna alasan tak bernas tu. Kalau aku cakap yang aku dah ada calon pun selamat. Wait! Tapi, untunglah guna alasan tu. Buatnya aku cakap aku ada ‘someone’ lepas tu ma dengan abah nak aku bawa balik rumah jumpa family semua bagai. Siapa nak tolong aku?”

            “Ma, abah, Mai minta masa sikit. I have to think first about this. This gonna be my future and I gonna make it perfect.”

            “Okay dear. Take your time. Tapi, jangan lama-lama ya. Sebab kawan mama tu nak datang hujung minggu ni.”

            Sejurus itu, Maisarah terus berlalu. Otaknya ligat memikirkan apa yang bakal berlaku pada masa depannya sekiranya dia mengikut rancangan yang telah direncanakan oleh kedua ibu bapanya.

            ‘Huh! I’m gonna be crazy thinking of it. Aku tak kenal dengan orang tu. Memang la dia kawan abang Alif. Tapi, yang mana? Kawan masa kecil? Goal! Memang confirm aku tak kenal sebab masa kecil aku dengan Kak Nina jarang duduk dengan abang Alif. Lagipun masa tu abang Alif dengan Kak Mira tinggal kat sini dengan arwah atuk.’

            Guling kiri guling kanan. Kejap duduk, kejap baring, kejap berdiri. Mujur bilik seluas tiga katil bersaiz king tu sudah padat dengan susuna perabot-perabot. Kalau tidak mesti dia akan melakukan acara larian 100 meter berpagar. Puas duduk di sofa, dia bangkit berdiri di tepi tingkap. Melihat langit kelam gelemat yang disinari bulan dan berhiaskan bintang menjadikan hatinya lapang seketika.

            Penat berfikir. Namun masih belum mendapatkan jawapan yang pasti sama ada menerima atau menolak cadangan mama dan abahnya. ‘Ya Allah. Aku terlupa sebentar kepada-Mu ya rabb. Pada-Mu jualah tempat ku meminta petunjuk.’ Serentak itu, Maisarah melihat jam di dinding biliknya. ‘Awal lagi.’ Kemudian dia melangkah ke bilik air untuk berwudhuk.

            Selesai berwudhuk, Maisarah membentangkan tikar sejadahnya ke arah kiblat dan memakai telekung kemudian melakukan solat sunat istikharah. Mudah-mudahan beroleh petunjuk dari DIA yang satu.

SELESAI memberi salam ke kanan dan kiri Junaidi berzikir. Panjang zikirnya. Tidak seperti selalu. Dia baru sahaja selesai menunaikan rukun Islam kedua. Pagi ini dia bersama Hanif akan pergi ke rumah keluarga rakan ibunya seperti yang dijanjikan. Walaupun dia hanya bersama Hanif, namun dia dapat kekuatan dari aura Alif Farhan meskipun rakannya itu tidak dapat mengikutnya seperti yang telah direncanakan.

            Alif Farhan terpaksa membatalkan rancangannya untuk mengikut Junaidi ke rumah orang tuanya kerana menerima panggilan Encik Radhiff yang menyuruhnya pulang ke sana. Ada hal mustahak yang mahu dibincangkan kata abahnya.

‘APASAL aku rasa berdebar. Dah macam nak pergi nikah dah gamaknya. Aduh. Ya Allah tenangkanlah hati hamba-Mu ini.’ Doa’ Junaidi dalam hati. Ayahnya yang memandu hari ini. Ibunyalah orang yang paling gembira. Bukan main lebar senyumnya sejak Junaidi bersetuju menerima calon menantu pilihannya.

            “Eddy, kita dah hampir nak sampai.” beritahu ibunya. ‘Ibu pasti, Eddy akan terkejut sekejap lagi.’

            Junaidi merenung ke luar tingkap. ‘Hei! Wait! Ni bukan jalan ke rumah Alif Farhan ke? Kenapa ibu lalu sini? Alif ada bagitahu yang dia tak dapat ikut aku sebab ada hal penting kat rumah parents dia. Haishh. Ni yang buat aku makin suspicious.’

            Hanif di sebelah Junaidi menyiku lengan Junaidi. Junaidi terkejut. “Eddy, kita dah sampai.” ujar Hanif sambil tersenyum simpul. ‘Ru...ru..rumah Alif! Kenapa ibu datang sini?’

            “Ibu, ibu kata nak pergi jumpa kawan ibu. Ni rumah Alif kawan Eddy ibu.” ujar Junaidi. “Ayah...”Junaidi cuba meminta penjelasan ayahnya pula setelah ibunya buat tidak tahu dan menonong ke dalam rumah. Ayahnya mampu menggelengkan kepala sahaja.

            Malas membantah, Junaidi hanya mengikut sahaja rentak ibunya. ‘Fuhh! Apa lagi lah eksperimen yang ibu nak buat kat aku ni? Yang Hanif pula dari tadi asyik senyum-senyum. Entah-entah dia ada tahu something.’ “Hanif! Kau dah kenapa asyik senyum dari tadi ni. Aku mula syak something yang kau sorok dari aku. Bagitau cepat.” Junaidi berserkap jarang.

            “Eh! Mana ada. Aku tak sangka pulak ibu kau kawan dengan mama Alif. Lepas ni kalau jadi kau dengan anak kawan ibu kau ni serta merta Alif jadi abang ipar kaulah kan?” ujar Hanif.

            “Sesedap rasa ja kau kata macam tu. Ibu aku singgah sekejap je kot. Mungkin kejap lagi kita akan pergi ke rumah kawan ibu aku yang betul-betul.”

            “Banyaklah kau punya rumah seterusnya. Kalau kau nak tahu, mama Alif dah siap sediakan lunch untuk kita semua.  

            ‘Gulp! Biar betul? Alahai. Minah singa. Takkan kau jodoh aku? Ibu!’ Junaidi rasa mahu pengsan. ‘Mentega dengan pasir? Nak bersatu? Tak mungkin! Kalau mentega campur tepung, mungkin boleh jadi adunan kek atau kuih. Tapi, kalau mentega campur pasir? Hancuss! Ibu, kenapa ibu buat Eddy macam ni?’

            Tamparan perlahan di bahu kanan Junaidi menyedarkannya dari lamunan singkatnya. “Bro, jom makan. Semua orang tunggu kau kat meja makan.” Junaidi bangkit dari duduknya mengikuti langkah Alif Farhan. Sebenarnya, Alif Farhan juga terkejut mendengar berita ini sesampainya di rumah mama dan abahnya kelmarin. Tak sangka pulak dia rakannya sendiri yang akan menjadi tamu istimewanya hari ini. 

***************
Oraite . .  Langsai hutang aku untuk bab 22 . . . 
Hahaha . . .
Nak aku update lagi ke? 
Aku boleh je update banyak2 kat sini hari neh . . .
In sya Allah, kalau hayat internet masih panjang aku update lagi dua Part . . .
*kalau ada yang jawab xmau aku update pun aku tetap akan update jugak . . .
Sebab, aku kini lebih bersemangat nak berkarya selagi aku ada masa terluang dan aku tak busy dengan kuiz dan sebagainya . . . 
Okeh . . Jumpa lagi next entry . .